Jaké zvolit písmo?

Typografii, jakožto umění, které se vyvíjelo pět století (nepočítáme-li dobu před Gutenbergrem), se díky mohutnému rozšíření počítačů, nevede moc dobře.

Každý z nás má na disku několik desítek (či stovek?) fontů a o tom, jak s písmem nakládat v manuálu o klávesnici nenajdete ani slovo. „Úžasné“ programové nástroje nabízí mnoho funkcí, jak písmo přetvořit do vlastní podoby – natáhnout, zúžit, zesílit, zdeformovat… Už jste to někdy dělali?

Nechci na tomto místě psát nic složitého, přestože tím písmo bezesporu je. Ale ráda bych zde uvedla jen pár základních sdělení a principů, jak s písmem nakládat a zároveň to malé umělecké dílo neponičit.

„Písmena latinkou psaných abeced, jsou sestavena ze systému linií, vyznačujících se složitými vzájemnými vztahy, které jsou na první pohled téměř neviditelné. Písma standardních velikostí, jež jsou psané pro čtení, vnímá lidské oko jako stejně silná, vysoká a široká. Jedná se o jeden z kritických aspektů textu: stylová jednota znaků snižuje míru rozptýlení při čtení textu… Klíčovou schopností designéra je právě citlivost vůči uvedeným optickým detailům a porozumění jejich vlivu na vzdálenost mezi znaky, organizaci textu, komunikační styl, čitelnost a kompozici.“
Timothy Samara

Jednoduše řečeno, písmo je svými detaily – patkami, dotažnicemi, tahy a dříky, ohyby a výběhy… navrženo tak, aby se při čtení oko neunavovalo a zároveň bylo plynule vedeno z jednoho řádku na druhý.

Části písem, návosloví
Části písem, názvosloví. 

Každé písmo má svůj rytmus, styl a charakter. Evokuje různé pocity a stává se charakteristickým pro různé okolnosti (stejně jako obrázky). S jeho pomocí můžeme docílit velmi silných emocí. S jeho pomocí můžeme své grafické dílo zničit. A aby se tak nestalo, je dobré vědět…

  • Písma dělíme na patková (serifová) a bezpatková (bezserifová).
  • V jednom dokumetu je dobré využít maximálně tři druhy písem.
  • Budete-li písma vybírat, vhodnou kombinací je například bezserifové písmo na titulky, serifové písmo na text a je-li to opravdu nutné a našemu záměru to odpovídá, pak třetím písmem může být švihovka (ručně psané/handwriting) na poznámky.
  • Nejste-li si jisti kombinací a výběrem, vsaďte na jistotu. Vyberte jednu superrodinu, která obsahuje serifová i bezserifová písma (Amor, Anselm, Tabac…). Jejich kombinace je vždy perfektní.
  • Úspěch pomocí kontrastu. Vytvoření kontrastu je jednou z nejběžnějších typografických technik (a nejen typografických). Protože kontrast mezi objekty přitahuje oči: velké proti malému, těžké proti lehkému, prosté proti zdobnému, bílé proti černému…

Legalizace písem

Písmo, počitače a legalizace písem. Ani typograf (který svůj život stráví s nosem zabořeným do knih a řeší nuance, které ocení jen hrstka zasvěcenců) nechce a nemůže pracovat zadarmo. Je proto nutné, být obezřetný k tomu, co internet a kamarádi nabízí.

Jednou z bezpečných adres pro stažení free fontů je http://www.ceskefonty.cz/, kde jsou fonty přehledně uspořádány a všechny by měly mít i českou diakritiku. Navíc zde hlídají také licenční podmínky, takže stačí být pozorný a číst.

Hledáte-li ale něco naprosto svého a máte jasnou představu, jak by písmo mělo vypadat, stačí navštívit některou z následujících českých písmolijen…

http://www.stormtype.com
http://www.suitcasetype.com

či distributorů…

http://www.amsoft.cz
http://www.dtpobchod.cz
http://www.dataline.cz

a vybírat. :)

Vytisknout článek