Na velikosti stránky záleží

Možná by se mohlo zdát, že prázdná stránka nic neznamená, k ničemu není… Ale tak to není. Tím, že se rozhodneme pro určitou velikost a orientaci stránky, o jejím aktivním prostoru a o tom, zda bude stránka samostatná či v páru, rozhodujeme, jak bude dokument vnímán, jak bude na lidi působit. Formát je našim prvním nejdůležitějším rozhodnutím.

Normalizované velikosti

Normalizované velikosti formátů jsou tím nejekonomičtějším řešením, ale k dosažení maximálního efektu je třeba základnímu formátu i trochu pomoci.

Na velikosti stránky záleží, normalizované velikosti

 

Už tím, že stránku přeložíme (na délku, na šířku, na poloviny, třetiny… nebo asymetricky), dokument získá hloubku a pocit tajemna. Skryté části nechávají prostor pro moment překvapení. Vidíte ten rozdíl?

Pomocí skladu základního formátu změníme dynamiku dokumentu.

Orientace stránky

Orientace a poměr stran rozhoduje o vyzařované energii. Vysokou úzkou stránku vnímáme jako dynamickou a vzdušnou. Oproti tomu formát na šířku působí pasivním až uklidňujícím dojmem. Čtverec je neutrální, statický. Žádná ze stran na sebe neupozorňuje víc než druhá a i proto se divák může dobře soustředit na obsah.

Okraje stránky

A poslední rozhodnutí hrající klíčovou roli ve vztahu k formátu jsou okraje stránky. Okraje nejsou jakousi zbytečností, nevyužitým prostorem. Okraje jsou jako rám obrazu. Buď je okraj příliš široký, upoutává naši pozornost a obsah letáku se stává nicotným, nebo je okraj příliš úzký a naše oko bloudí v prostoru, chybí mu orámování. Okraj stránky má stejnou váhu, jako její obsah. I ona k nám promlouvá.Čistě teoreticky je možné říci, že optimální je věnovat okrajům padesát procent stránky.

Okraje stránky

Okraje stránky samozřejmě nemusí být ze všech stran shodné. V případě dvoustrany se dva vysoké obrázky změní na jeden široký a s tím je třeba počítat, aby mezi stránkami nevznikla příliš široká mezera.

A proto… než začnete na dokumentu pracovat (či jej zadávat), zodpovězte si následující otázky: Co chci daným materiálem říct? Jak má působit? Kde ho lidé budou číst? Doma? V autobuse? Měl by se vejít do peněženky?

… A nebojte se mluvit se svým grafikem. Řekněte mu své představy a vyzvěte jej, aby i on přinesl své návrhy. Je to přeci profík a danou problematikou se denně zabývá, zná tiskařské možnosti i grafické fígle…

Vytisknout článek