Články

Jak na vizitky?

Asi by nebylo moudré, abych Vám říkala, jak správně máte vizitku udělat. Jakým právem taky? Spíše Vám řeknu, jak jsem je dělala já a při tom určitě i něco z pravidel padne a vy sami si řekněte „Jó, to je ono!“ nebo „Ouč, tudy tedy ne!“. Vizitka patří k jednomu ze základních komunikačních kamenů. A tak je nutné, aby to, co si vymyslíme na vizitce, nějakým způsobem korespondovalo s tím, co používáme na ostatních firemních materiálech. Formát Klasický formát vizitek je 90 × 50 mm. V poslední době se … celý článek »


Jaké zvolit písmo

Jaké zvolit písmo?

Typografii, jakožto umění, které se vyvíjelo pět století (nepočítáme-li dobu před Gutenbergrem), se díky mohutnému rozšíření počítačů, nevede moc dobře. Každý z nás má na disku několik desítek (či stovek?) fontů a o tom, jak s písmem nakládat v manuálu o klávesnici nenajdete ani slovo. „Úžasné“ programové nástroje nabízí mnoho funkcí, jak písmo přetvořit do vlastní podoby – natáhnout, zúžit, zesílit, zdeformovat… Už jste to někdy dělali? Nechci na tomto místě psát nic složitého, přestože tím písmo bezesporu je. Ale ráda bych zde uvedla jen pár základních sdělení a … celý článek »


Psychologie barev

Psychologie barev

Každý z nás je jiný a vnímáme věci různě. Řekne-li se červená a je u toho padesát lidí, dá se předpokládat, že všechny budou velmi rozdílné. Barvy nikdy nevnímáme samostatně, ale v kontextu s okolím a s ostatními barvami. Psychologické vnímání barev je však velmi závislé i na osobní zkušenosti a také na kultuře, ve které žijeme.    Červená je pro lidský zrak a mozek nejzajímavější. Červená je barva krve, čerstvého ovoce a vycházejícího slunce. Znázorňuje sílu, vášeň a touhu po životě, přitahuje pozornost a působí naléhavě. Červená je v Číně barvou štěstí … celý článek »


Barvy a jejich kombinace

Barvy a jejich kombinace

Barva upoutá pozornost, určuje náladu a sděluje poselství. Barva je jedním z nejmocnějších prvků grafiky. A nejen grafiky. Barvy ovlivňují naše chování, naše pocity i vnímání situací. Někteří citlivější jedinci jsou/jsme barvou ovlivňováni natolik, že vyrazit si v červeném svetříku (když se cítíme křehce, něžně…) je prostě nepřijatelné. A nemá to nic do činění s módou, ale s působením barev  (čtěte více Psychologie barev). Definice barev Jednotlivé barvy jsou definovány čtyřmi základnimi vlastnosti – odstínem, sytostí, teplotou a jasem. Odstín barvy je základní identitou barvy – červená, zelená, fialová… … celý článek »


Na velikosti stránky záleží

Na velikosti stránky záleží

Možná by se mohlo zdát, že prázdná stránka nic neznamená, k ničemu není… Ale tak to není. Tím, že se rozhodneme pro určitou velikost a orientaci stránky, o jejím aktivním prostoru a o tom, zda bude stránka samostatná či v páru, rozhodujeme, jak bude dokument vnímán, jak bude na lidi působit. Formát je našim prvním nejdůležitějším rozhodnutím. Normalizované velikosti Normalizované velikosti formátů jsou tím nejekonomičtějším řešením, ale k dosažení maximálního efektu je třeba základnímu formátu i trochu pomoci.   Už tím, že stránku přeložíme (na délku, na šířku, na poloviny, třetiny… nebo … celý článek »


Jak na působivý grafický design

Jak na působivý grafický design

Již dlouhou dobu na internetu sleduji seriál Before & After, kde John McWade vyučuje grafickému designu. Možná by bylo vhodnější slovo „vyučuje“ zaměnit za slovní spojení „na příkladech ukazuje“, ale to v této chvíli není podstatné. Důležité je, že se i na našem trhu nedávno objevila jeho kniha Jak na působivý grafický design. John McWade je známý grafik, učitel a autor, pracující v oblasti grafického designu a DTP již více než 25 let. V 80. letech založil jedno z prvních DTP studií na světě, které využívalo k přípravě grafických materiálů … celý článek »